|
Σπάρτη
Την εκπαίδευση των
παιδιών στην αρχαία Σπάρτη αναλάμβανε το κράτος από τα επτά τους χρόνια.
Ζούσαν σε ομάδες (αγέλες) και είχαν επικεφαλής τον Παιδονόμο. Βάση της
αγωγής ήταν η άσκηση του σώματος και η καλλιέργεια της πολεμικής αρετής.
Διδάσκονταν ανάγνωση, γραφή, αριθμητική, μουσική και χορό. Η εκπαίδευση
των κοριτσιών ήταν ανάλογη και γίνονταν σε ιδιαίτερους χώρους.
Αθήνα
Ο “καλός κ'αγαθός”
πολίτης, ο μορφωμένος και αναπτυγμένος πνευματικά, αισθητικά, ηθικά και
σωματικά ήταν η επιδίωξη της αθηναϊκής πολιτείας.
Η εκπαίδευση στην
αρχαία Αθήνα ήταν ελεύθερη και υπεύθυνοι γι’ αυτήν ήταν οι γονείς του παιδιού.
Τα σχολεία ήταν ιδιωτικά, υποχρεώνονταν όμως να τηρούν κάποιους κανονισμούς
που ρύθμιζαν τη λειτουργία τους. Το πνεύμα της εκπαίδευσης ήταν σύμφωνο
με τις παραδόσεις και τα ιδανικά της πόλης. Από τον 5ο αιώνα που
άρχισαν να ιδρύονται στην Αθήνα τα Γυμνάσια.
Οι νέοι είχαν τη
δυνατότητα να ασκούν ταυτόχρονα με το πνεύμα και το σώμα.
Το πρώτο στάδιο εκπαίδευσης
ήταν της προσχολικής και σχολικής ηλικίας. Την πρώτη την αναλάμβανε
η μητέρα ή η τροφός και αποσκοπούσε στην καλλιέργεια των έμφυτων ικανοτήτων
του παιδιού και στην προετοιμασία του να δεχθεί τη σχολική εκπαίδευση,που
άρχιζε συνήθως στα επτά χρόνια. Ο Παιδαγωγός, οικιακός δούλος, συνόδευε
το παιδί στο Διδασκαλείο. Από τον πρώτο του δάσκαλο ο μικρός Αθηναίος
μάθαινε ανάγνωση, συλλαβισμό, γραφή, αριθμητική. Αργότερα τον αναλάμβανε
ο Κιθαριστής για να τον μυήσει στην τέχνη της μουσικής ( μαθήματα λύρας,
αυλού και τραγουδιού με συνοδεία λύρας ).
Αφού το παιδί αποκτούσε
αυτές τις στοιχειώδεις γνώσεις, ερχόταν σε επαφή με την ηρωική και διδακτική
ποίηση ( Όμηρο-Ησίοδο ), καθώς και με τη λυρική. Μάθαινε επιπλέον
χορό, ζωγραφική, χειροτεχνία και γεωμετρία. Ο Παιδοτρίβης φρόντιζε
για τη σωματική εκγύμναση των μαθητών στην Παλαίστρα ( “πένταθλον” και
“παγκράτιον” ). Η διδασκαλία στο σχολείο ήταν εξάωρη.
Τα κορίτσια μορφώνονταν
στο σπίτι.
Μετά το 14ο έτος
οι έφηβοι μπορούσαν να παρακολουθήσουν την ανώτερη εκπαίδευση στα δημόσια
γυμνάσια και στις φιλοσοφικές ή ρητορικές σχολές (Ακαδημία Πλάτωνα, Περίπατος
Αριστοτέλη, ρητορική σχολή Ισοκράτη και άλλες), που άρχισαν να ιδρύονται
από τον 5ο αιώνα κάτω από την επίδραση της διδασκαλίας των σοφιστών, των
φιλοσόφων και των ρητόρων. Εκεί διδάσκονταν επιπλέον αστρονομία,
μαθηματικά και γραμματική. Παρόμοια μορφή είχε και το εκπαιδευτικό
σύστημα των περισσότερων ελληνικών πόλεων αυτής της περιόδου.
Στους Ελληνιστικούς
χρόνους ( 3ος και 2ος αιώνας ) δε σημειώθηκαν σημαντικές μεταβολές στο
χώρο της εκπαίδευσης. Όμως το περιεχόμενό της διευρύνθηκε με την εισαγωγή
νέων επιστημών. Οι μέθοδοι επίσης και τα μέσα διδασκαλίας εκσυγχρονίστηκαν. |